Marketing internetowy i przyciski CTA

mohamed_hassan / Pixabay

CTA to przyciski umieszczane na stronach internetowych zachęcające użytkowników do rozpoczęcia interakcji. Z języka angielskiego oznaczają „wezwanie do działania”. Jest to rodzaj interfejsu, który zachęca odwiedzających witrynę internetową do interakcji, czyli rozpoczęcia procesu zakupowego, pozostawienia swojego adresu e-mail lub numeru telefonu. W marketingu internetowym przyciski CTA są istotnymi elementami, które mogą zmienić zasady gry. Powody są następujące:

  1. Pomagają w przekształceniu osoby odwiedzającej Twoją stronę internetową w potencjalnego klienta, następnie od potencjalnego klienta do klienta oraz od klienta do promotora Twojej marki. Cudowna perspektywa, prawda?
  2. Pomagają zbierać niezbędne informacje o ludziach odwiedzających Twoją stronę internetową i pomagają budować bazę danych kontaktowych Twoich potencjalnych klientów, która jest jednym z kluczowych narzędzi wspierających Twoją sprzedaż i strategię marketingową.
    Bardzo ważne jest, aby kategoryzować swoje przyciski CTA umieszczane na stronie internetowej Twojej firmy i umieścić je w inteligentny sposób w różnych jej miejscach. Kategoryzacja przycisków CTA w marketingu internetowym jest konieczna, ponieważ każde wezwanie do działania ma inny cel i inną funkcję. Co więcej, każdego dnia w Twojej witrynie mogą pojawiać się różnego rodzaju osoby z różnym doświadczeniem życiowym i potrzebami. Mogą to być zwykli użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją stronę internetową po raz pierwszy lub Ci, którzy odwiedzają ją wielokrotnie, lub też Ci, którzy naprawdę chcą kupić od Ciebie produkty lub zamówić usługę. Inną kategorią odwiedzających są też blogerzy lub specjaliści marketingowi, którzy tylko szukają odpowiednich informacji i bezpłatnych lub płatnych gadżetów dla swoich specyficznych potrzeb. Mogą to być także klienci, którzy chcą porównać Twoje produkty lub usługi z konkurencyjnymi firmami i wiele innych. Zatem różne typy wezwań do działania będą atrakcyjne dla każdej z tych kategorii osób. Chodzi o to, aby uzyskać od tych osób kontakty w celu rozpoczęcia natychmiastowej sprzedaży, jak i móc zaoferować im Twoje produkty, które dopiero pojawią się w Twojej witrynie w przyszłości.

W poniższej liście znajdziesz opisy podstawowych typów przycisków CTA i tego, jak ulepszyć ich wykorzystanie do skutecznego realizowania strategii marketingu internetowego w Twojej firmie:

  1. Formularze. Są to krótkie formularze w postaci wyskakujących okienek lub tzw. landing pages, które zawierają pola do uzupełnienia, najczęściej osoba odwiedzająca Twoją stronę internetową może wpisać w nich, swoje imię, opcjonalnie także nazwisko, adres e-mail oraz numer telefonu. Jak możesz zaimponować swoim czytelnikom, aby stali się Twoimi potencjalnymi klientami? Daj im coś ciekawego i przydatnego, gdy klikną „prześlij”. Na przykład, jeśli jesteś agencją marketingu internetowego, możesz dostarczyć podstawowe oprogramowanie do analizy sieci wraz z przykładowym formularzem CTA dla ich strony internetowej. Zachęci to odwiedzających do przesłania swoich danych kontaktowych do Twojej bazy danych, a ty masz pewność, osoby te są chętne otrzymywać od Ciebie materiały informacyjne i z czasem część z nich stanie się Twoimi klientami.
  2. Przycisk „Dowiedz się więcej”. Ten przycisk CTA występuje najczęściej w serwisach internetowych. Chodzi o to, aby zmieścić jak największą liczbę postów na jednej stronie zakończonych przyciskiem CTA „Dowiedz się więcej”, „Czytaj dalej”, itp. na końcu każdego postu. Idealnie byłoby, gdyby taki post zawierał chwytliwy akapit kończący się w miejscu, w którym właśnie akcja dochodzi do punktu kulminacyjnego. Zaciekawiony czytelnik powinien kliknąć w taki link i przejść do całości artykułu. Na końcu takiego artykułu możesz zachęcić go do skorzystania z Twojej oferty. W istocie jest to rodzaj reklamy i jedna z metod content marketingu, jeśli odsyłacz przenosi użytkownika do innej witryny internetowej z dużą ilości pełnowartościowej treści i zachętą na końcu do skorzystania z Twojej oferty. Można dodać interesujące obrazy, infografiki, wykresy lub memy, aby czytanie było ciekawsze lub bardziej urozmaicone.
  3. Udostępnij. To wezwanie do działania ma na celu zwiększenie ilości linków zewnętrznych do Twojej strony internetowej z rekomendacjami. To wezwanie do działania najlepiej umieścić na dole strony internetowej po zakończeniu czytania. Ekstrawertyczna osoba, która odwiedzi Twoją stronę internetową z pewnością poinformuje swoich znajomych o tym, co czytała, którą stronę zakupową odwiedziła lub co sądzi o swoich ostatnich zakupach. W rzeczywistości udostępnianie linków w social mediach i upublicznianie opinii na temat różnych marek stało się szaleństwem ostatniej dekady. Nadszedł czas, aby to wykorzystać i poszerzyć bazę danych potencjalnych klientów Twojej firmy dzięki wezwaniu do udostępniania Twojej oferty w mediach społecznościowych.